Grenzen stellen op het werk is heel belangrijk. Grote kans dat jij vijf dagen in de week op je werk doorbrengt. Dan is het fijn om dit een zo comfortabel mogelijke omgeving te maken. Vaak overwerken of te veel of te grote opdrachten aannemen kan zorgen voor onnodige stress. En dat is precies dat je niet wilt. Daarom moet jij je grenzen aangeven! Dit kan soms alleen makkelijker lijken dan het echt is. Daarom vertellen we je de beste tips over hoe je je grenzen kan aangeven op werk.
Waarom is het belangrijk om grenzen te stellen?
Grenzen aangeven kan voor veel mensen moeilijk zijn. Op een of andere manier vinden de meeste mensen het niet fijn om aan te geven als ze iets niet willen. Maar als je geen grenzen stelt, dan weten mensen ook niet dat ze over je grens heen gaan. Het is dus altijd belangrijk om te communiceren wat je wel en niet wilt.
Gelukkig kan je ook gewoon liefdevol grenzen stellen. Zolang je het op een normale manier brengt, hoef je ook niet bang te zijn dat mensen je vervelend vinden. En zo is dat precies hetzelfde met grenzen stellen op werk.
Hoe grenzen stellen op het werk?
Je kan op verschillende manieren grenzen stellen op de werkvloer. Dit zijn een aantal dingen die je kan doen om het voor jezelf makkelijker te maken:
- Bepaal eerst duidelijk wat jouw grenzen zijn;
- Leer ‘nee’ te zeggen;
- Gebruik duidelijke communicatie;
- Wees consistent met je grenzen;
- Praat erover met anderen;
- Blijf flexibel.
Hoe stel je duidelijke grenzen?
Hieronder lees je precies hoe je grenzen kan stellen in je werk.
Bepaal duidelijk wat jouw grenzen zijn
Neem de tijd om na te denken wat je zelf precies wilt. Als jij communiceert naar jouw baas of collega’s, dan wil je duidelijk kunnen zijn. Denk eraan wat je nu niet fijn vind en wat je misschien juist wel wilt doen.
Leer ‘nee’ te zeggen
Een meer duidelijke grens dan ‘nee’ kan je niet geven. Wees dus niet bang om verzoeken af te wijzen die jij niet wil. En als je dit lastig vindt, bedenk dan een alternatief waar jij je wel fijn bij voelt. Zo denk je altijd met iemand mee.
Gebruik duidelijke communicatie
Wees respectvol, maar wel duidelijk. Grenzen met stellen met compassie is de beste optie. Als je zelf niet communiceert wat je wel en niet wil, dan zal je baas of collega dit ook niet begrijpen. Gebruik ‘ik’-boodschappen en zorg ervoor dat je zelfverzekerd overkomt.
Wees consistent met je grenzen stellen
Als jij eenmaal hebt aangegeven wat je niet wil, blijf hier dan ook bij. Als je merkt dat deze wel worden overschreden, zeg er dan wat van. Zo zorg je ervoor dat er ook echt naar je wordt geluisterd.
Praat erover met anderen
Als je merkt dat je het lastig vindt, praat eerst met iemand die er niks mee te maken heeft. Ga naar een vriend, naar een collega waar jij je wel vertrouwd bij voelt of schrijf het voor jezelf op.
Blijf flexibel
Hoewel grenzen stellen in je werk heel belangrijk is, is het ook fijn om flexibel te blijven. Als jij een goede baas hebt, zal hij/zij rekening houden met wat jij hebt aangegeven. Daarnaast is het slim om zelf met andere opties of alternatieven te komen. Soms kunnen omstandigheden eenmaal veranderen, en het is voor jezelf fijn om hier goed mee om te kunnen gaan.
Je weet nu hoe je grenzen kan stellen op je werk. En merk je nu dat jij nog steeds geen zin hebt in je werk? Dan kan er misschien ook een andere reden achter zitten. Blijf altijd voor jezelf in de gaten houden of je nog wel plezier haalt uit wat je doet.