Skip to content

Share This Post

  • or

Snel ontspannen? Doe deze korte bodyscan meditatie

Scan, relax, go.

Thumbnail

Soms heb je van die stressvolle dagen. Van die dagen dat je eigenlijk niks wilt doen, maar toch te druk bent om te stoppen. Daarom is het fijn om even een momentje te nemen om te kunnen ontspannen. En laat een bodyscan meditatie daar nu een perfect hulpmiddel voor zijn! Wij vertellen je een korte bodyscan meditatie die je genoeg ontspanning geeft voor de rest van de dag.

Waar is een bodyscan goed voor?

Een bodyscan meditatie heeft verschillende voordelen. Het wordt voornamelijk gebruikt als methode om te kunnen ontspannen. En of je nu een snelle ontspanning nodig hebt of hier goed de tijd voor neemt, dat kan allebei met verschillende bodyscan meditaties. Dit zijn een aantal positieve effecten van een bodyscan meditatie:

  • Stress vermindering;
  • Bewust zijn van je lichaam en je gevoel;
  • Ontspanning;
  • Mindfulness;
  • Emotioneel welzijn.

Over het algemeen helpt een bodyscan meditatie om je meer bewust te zijn van jezelf. Je komt meer in contact met je gevoel en je lichaam. Hierdoor kan je beter in het moment leven

Korte bodyscan meditatie

Wil je graag ontspannen maar heb je niet veel tijd? We got you covered. Doe deze bodyscan meditatie om snel tot rust te komen. 

  1. Zoek een plek waar jij je even af kunt sluiten. Ga rustig zitten of liggen en doe je ogen dicht.
  2. Adem langzaam in door je neus en uit door je mond. Maak je ademhaling bij elke inademing dieper en langzamer. 
  3. Breng nu als eerst de aandacht naar je tenen. Span je tenen aan, houd dit een paar seconden vast en laat het weer los. Merk nu op hoe ontspannen je tenen aanvoelen. 
  4. Verplaats je aandacht nu naar je voeten en herhaal hetzelfde proces. Focus je op hoe het voelt als je je voeten weer ontspant. 
  5. Herhaal deze stappen bij elk lichaamsdeel door naar boven te werken. Doe dit totdat je bij je hoofd bent. 
  6. Neem nu de tijd om je lichaam te voelen. Voel hoe de spanningen in je lichaam weg zijn gegaan. 
  7. Adem rustig in en uit terwijl jij jezelf toelaat om nog even in deze ontspanning te zakken. 
  8. Open rustig je ogen. Je kunt nu rustig verdergaan met je dag in een meer ontspannen lichaam. 

Je kunt deze korte bodyscan meditatie overal doen. Ben je op werk? Dan kan jij je zelfs even terugtrekken op de wc. Niemand die het merkt! Doe je liever een lange bodyscan meditatie? Deze zijn te vinden op YouTube

Wat je misschien ook leuk vindt