Uitstelgedrag, iedereen heeft er weleens mee te maken. Als je een taak hebt waar je tegenop kijkt, dan heb je snel de neiging om deze zo lang mogelijk uit te stellen. Maar dan merk je vaak al snel de consequenties van het uitstelgedrag… If it aren’t the consequences of your own actions. Het uitstellen van taken kan een lastige gewoonte zijn die je ervan weerhoudt om taken op tijd af te ronden. Maar wat is uitstelgedrag precies en hoe kan je uitstelgedrag effectief aanpakken? Wij van Contentment Magazine vertellen je de oorzaken van uitstelgedrag en geven je de beste tips om te stoppen met uitstellen.
Wat zijn de oorzaken van uitstelgedrag?
Als je aan het uitstellen bent dan probeer je vast alle mogelijke redenen te verzinnen welke voordelen het uitstellen allemaal niet heeft. Want waarom zou je het anders doen? Hoewel soms kleine uitstelgedrag-momenten je echt wel wat rust en ruimte kunnen geven, is een constant patroon van uitstellen natuurlijk niet goed.
Taken die langer blijven liggen kunnen leiden tot onnodige stress en veel drukte. Maar het kan ook zijn dat je even in een sleur zit en gewoon echt geen zin meer hebt in je taken. En hoe je uit die sleur komt? Dat vertellen we je hier.
Wat kun je doen tegen uitstelgedrag?
Gelukkig zijn er verschillende manieren om uitstelgedrag te verminderen. Zo is het altijd fijn om je taken en afspraken goed te plannen. Zo weet je precies wanneer je met iets bezig moet, én wanneer je vrije tijd hebt. En hoe fijn is het dan dat je in deze vrije tijd echt niks hoeft te doen, zonder in je hoofd te malen over de taken die je hebt uitgesteld? Daarnaast is het handig om je taken te plannen per prioriteit. Hoe hoger de prioriteit, hoe eerder je met deze taak bezig gaat.
Hoe kan je uitstelgedrag aanpakken?
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om uitstelgedrag aan te pakken. Dit zijn dingen die je er tegen kunt doen:
- Stel haalbare doelen;
- Gebruik de 333 productiviteits-methode;
- Zorg voor weinig afleiding;
- Geef jezelf een beloning;
- Vraag om hulp.
Hieronder vertellen we je hoe je deze tips precies doe kunt passen.
1. Stel haalbare doelen
Wil je teveel in één keer doen? Don’t. Stel realistische doelen voor jezelf en maak geen overweldigende to-do lijsten. Door met de belangrijkste taken te beginnen en niet teveel door elkaar te doen, krijg je sneller een gevoel van voldoening.
2. Gebruik de 333-methode
Met behulp van de 333 methode ben jij de hele dag productief bezig, zonder teveel op je bord te nemen. Door je taken op een bepaalde manier te plannen ga jij met veel meer motivatie de dag door en voorkom je uitstelgedrag. Bekijk de 333-methode hier.
3. Zorg voor weinig afleiding
Zet je telefoon op stil wanneer je aan belangrijke taken werkt. Hierdoor blijf je een stuk langer geconcentreerd. Hierbij kan je wel een achtergrondmuziekje op doen. Wist je dat het bewezen is dat je vrolijk wordt van muziek?
4. Geef jezelf een beloning
Er is niks mis met jezelf belonen als je een taak goed hebt afgerond. Je mag trots zijn op jezelf! En je kan de beloning zo groot of klein maken als je wil. Een extra pauze? Geen probleem. Maar je mag jezelf natuurlijk ook trakteren op wat leukers, zoals een nieuw item voor in je kledingkast.
5. Vraag om hulp
Als je moeite hebt met bepaalde taken, niet weet hoe iets moet of gewoon een extra mind nodig hebt, vraag dan om hulp. Als je eigenwijs bent dan kan dit moeilijk zijn, want je wil natuurlijk het liefst alles zelf doen. Maar soms moet je je hier gewoon even aan overgeven en hulp vragen aan anderen.
Hoe overwin je uitstelgedrag?
Uitstelgedrag kan een lastige gewoonte zijn om te doorbreken, maar met de juiste stappen kan je dit effectief aanpakken. Door realistische doelen te stellen, afleidingen weg te halen en jezelf te belonen kan je jezelf op weg helpen naar meer productiviteit. Onthoud wel dat het aanpakken van uitstelgedrag een proces is en dat het helemaal niet erg is als je faalt. Hier leer je van! De positieve impact van het aanpakken van je taken is het uiteindelijk helemaal waard.
Met al deze tips kan jij het uitstelgedrag aanpakken en meer georganiseerd leven. Zowel op je werk als in het dagelijks leven. How good is that?